Isnin, 3 Jun 2013

Pembelian Secara Online

Pembelian secara online ialah pembelian yang tidak memerlukan perjumpaan antara penjual dan pembeli, mereka hanya perlu kenal di alam maya dan melakukan "trading" secara online. Banyak faedah dan keburukan jika anda membuat pembelian secara online.

Antaranya ialah, anda akan mudah ditipu oleh penjual. Contohnya anda sudah memindahkan duit anda ke akaun penjual, tetapi barangan tidak pernah sampai di rumah anda. Kes ini banyak berlaku kepada semua pengguna yang membuat keputusan melulu dan tidak meneliti identiti penjual.

Selain itu, penipuan juga boleh berlaku dan hanya segilintir yang ada bukti yang diperlukan untuk membuat laporan. Contoh penipuan yang dilakukan ialah , penjual memberitahu kepada pembeli bahawa dia telah menhantar barangan yang dipesan tetapi barangan itu tidak pernah tiba di rumah pelanggannya. Masalah ini amat rumit untuk diselesaikan.

Faedahnya pula, anda tidak perlu membazir masa untuk membeli barangan tersebut, pembelian boleh dibuat di dalam rumah sahaja. Cepat, mudah tetapi berisiko tinggi. Anda juga tidak perlu menggunakan tenaga dan serta menjimat duit. Contohnya jika anda ingin pergi membeli di bandar, anda mungkin memerlukan sekitar RM10-RM30 untuk membayar kos minyak kereta pergi dan pulang.

Jika anda pengguna yang bijak, sila simpan perkara yang boleh dijadikan bukti untuk pembelian anda secara online, jadi tidaklah bersusah payah untuk anda selesaikan kes penipuan. Anda boleh membuat aduan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM). Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web www.kpdnkk.gov.my.

P/S : Jadilah pengguna yang berhelah dan jangan biarkan orang mengambil kesempatan ke atas diri anda. Fikir dan teliti sebelum membuat sesuatu dan jangan membuat keputusan secara melulu. Belilah barangan dari pihak yang boleh dipercayai !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan