Khamis, 6 Jun 2013

Tangani Masalah Dropped Calls (Utusan Melayu)

TIDAK keterlaluan kalau dikatakan hampir semua pengguna telefon mudah alih pernah mengalami gangguan sama ada semasa mendail atau bercakap di telefon. Gangguan yang dikenali sebagai dropped calls sememangnya mengganggu terutama apabila pengguna berada dalam situasi kecemasan.


Walaupun jenis aduan terhadap syarikat pembekal telekomunikasi (telco) tidak banyak tetapi bilangan aduan yang banyak, syarikat berkenaan nampaknya seperti tidak ambil peduli masalah pengguna. Adakah ini taktik syarikat telco bagi membiarkan pengguna ‘lali’ dengan masalah ini kerana aduan yang tidak diendahkan?

Wartawan Mingguan Malaysia KHAIRUNNISA SULAIMAN dan MD. AZRIN ROSLY menemubual Timbalan Pengarah Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) merangkap Setiausaha Agung Persatuan Pendidikan dan Penyelidikan untuk Pengguna, Malaysia (ERA Consumer Malaysia) RAVIN KARUNANIDHI bagi merungkai masalah ini daripada perspektif pengguna.

MINGGUAN: Apakah punca menyebab berlakunya situasi dropped calls?

RAVIN KARUNANIDHI: Saya pernah berbual secara informal dengan beberapa jurutera daripada syarikat telco dan mereka memberikan beberapa alasan. Antaranya neighbour definition iaitu pengguna yang bergerak semasa mengguna telefon mudah alih.

Biasanya syarikat telekomunikasi mempunyai beberapa site (tapak) untuk memindahkan penerimaan dari satu site ke satu site. Ini menyebabkan gangguan dan hilang sambungan dan akibatnya berlaku dropped calls.

Biasanya pengguna menggunakan telefon di dalam kenderaan melalui lebuh raya dan biasanya apabila merentasi dari satu kawasan ke satu kawasan.

Kedua adalah congestion atau kesesakan berlaku apabila terlalu ramai menggunakan talian pada satu-satu masa. Satu lagi alasan mereka adalah talian sedang dipertingkatkan dan kerana itu berlakunya dropped calls.

Selain itu masalah perkakasan yang boleh dikatakan lebih teknikal untuk dijelaskan. Jawapan yang diberikan oleh mereka kelihatan seperti ada merit.

Adakah jawapan berkenaan boleh diterima?

RAVIN KARUNANIDHI: Soalan saya senang saja, kenapa syarikat telco hanya menyelesaikan masalah apabila masalah telah timbul. Mengapa mereka tidak melihat tiga atau lima tahun ke depan? Cuba kita lihat keadaan jalan raya, kita tidak boleh bina jalan raya untuk bilangan kereta pada hari ini. Sama juga seperti syarikat telco, mereka perlu ada perancangan untuk pengguna pada masa akan datang. Bila sebut mengenai kesesakan, ini tidak munasabah kerana kini hampir semua orang menggunakan telefon mudah alih.

Mengapa hanya menyediakan perkhidmatan untuk sebilangan orang tertentu tetapi apa akan berlaku apabila semakin ramai orang menggunakannya pada tahun akan datang. Pihak kami menyarankan syarikat telco menyelesaikan masalah kes ke kes pada masa tersebut dan selesaikan dari akarnya, root of course.

Masalah neighbour definition adalah tidak masuk akal kerana satu sistem yang terputus apabila sampai di satu-satu tempat. Ini benar-benar menyusahkan pengguna.

Boleh berikan statistik atau bilangan aduan yang diterima setiap hari?

RAVIN KARUNANIDHI: Biasanya kami mendapat lebih 10 aduan setiap hari dan ini boleh dikatakan banyak bagi organisasi seperti kami. Ini belum lagi pengguna yang mengalami dropped calls dan tidak melaporkan kepada pihak berkuasa.

Kawasan manakah yang banyak mengalami dropped calls?

RAVIN KARUNANIDHI: Dropped calls berlaku hampir semua tempat terutama di kawasan luar bandar, kawasan perumahan baru dan kawasan di bandar-bandar besar. Paling ketara di kawasan perumahan baru, kerana syarikat telco tidak menjangka berapa ramai pengguna yang menggunakan perkhidmatan mereka. Oleh itu syarikat telco perlu merancang untuk masa depan.

Apakah yang sepatutnya dilakukan oleh pengguna apabila menghadapi masalah dropped calls?

RAVIN KARUNANIDHI: Bagi industri lain mudah saja, tukar kepada pembekal lain. Tetapi masalahnya kebanyakan pengguna telco di negara ini menghadapi masalah yang sama. Kita perlu ingat, kita sebagai pengguna kita raja, kita bayar untuk perkhidmatan. Bagi pengguna yang menghadapi masalah saya galakkan mereka membuat aduan.

Pertama aduan terus kepada syarikat telco luahkan apa yang mereka rasa dan buat juga aduan kepada pihak berkaitan seperti Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan NCCC. Supaya tindakan yang sewajarnya boleh diambil.

Bagaimana dikatakan syarikat telco mengaut keuntungan dalam keadaan dropped calls?

RAVIN KARUNANIDHI: Susah untuk menjawab soalan ini. Contohnya apabila saya membuat panggilan, ada nada dail selepas itu terus ke kotak mesej dan dikenakan bayaran 20 sen.

Apabila saya dail kembali panggilan putus dan saya dicaj lagi.

Jawapan biasanya sistem dipertingkat dan kita khuatir dengan jawapan yang diberi itu.

Apakah yang patut dilakukan oleh syarikat telco?

RAVIN KARUNANIDHI: Di Malaysia banyak syarikat telco, sepatutnya bersaing untuk bagi perkhidmatan yang lebih bagus. Kita lihat persaingan lebih kepada siapa berikan sms percuma, bonus panggilan tetapi sepatutnya persaingan lebih kepada kualiti.

Bagaimana keadaan dropped calls di luar negara?

RAVIN KARUNANIDHI: Di luar negara saya pernah guna telefon mudah alih di Thailand, belajar di England, tidak pernah mengalami keadaan begini. Di India, saya pernah menghadapi masalah dropped calls mungkin kerana penduduk yang ramai dan negara yang besar.

Selain dropped calls adakah aduan mengenai masalah jalur lebar?

RAVIN KARUNANIDHI: Aduan mengenai jalur lebar lebih banyak berbanding dropped calls. Masalahnya apabila kawasan anda tidak mempunyai liputan tetapi masa membeli syarikat telco tidak mengatakan demikian. Apabila balik kawasan tidak mempunyai liputan masalah timbul apabila pelanggan telah menandatangani kontrak. Masalahnya pengguna tidak tahu mereka boleh batalkan kontrak mengikut Akta Perlindungan Pengguna dengan alasan munasabah.


© Utusan Melayu (M) Bhd 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan